Saturday, August 15, 2009

Bijak Berseni Opick.


Sebenarnya aku tidak tahu banyak tentang apa dan siapa itu Opick. Namanya baru aku kenal waktu aku dijemput ke Universiti Islam Antarabangsa sempena malam kebudayaanya dan Opick dijemput oleh penuntut disana untuk membuat persembahan. malam itu sedikit sebanyak pengenalan tentang peribadi Opick diceritakan. sebelum menyanyikan lagu-lagu nasyid, Opick merupakan penyanyi yang menyanyikan lagu-lagu bergenre rock. setelah mendengar persembahan pertamanya aku mula jatuh hati melalui penyampaianya yang begitu bersahaja dan merasakan keikhlasan menyampaikan bait-bait lirik serta melodi indah. sikap rendah diri itu menyebabkan beliau sentiasa disenangi oleh semua orang. Opick menulis lirik sederhana, tidak berlebih-lebih, namun perpaduan antara melodi dan kata-kata telah membangunkan keindahan. Malam itu, saya menerima keindahan yang lahir dari hati yang berserah diri. Mungkin segala yang diungkapkan oleh Opick bukan sebuah nasihat. Ia sedang menceritakan dirinya sendiri yang selalu rindu untuk dipandang sebagai orang biasa. Rasanya saya juga orang biasa. Untuk itu, saya mendadak ingin memiliki dua hal yang telah Opick punyai sebagai kekayaan pencarian dan keterbatasan. aku teringat kata-katanya malam itu "saya mendapatkan ketenangan dengan berwuduk ketika saya dalam kegelisahan".

No comments: