Thursday, January 29, 2009

huh kahwin kahwin!!!

huh sebut pasal kawin semua pun nak...asal ada calon asal ada duit semua pun jadi..sebelum ini dengar orang kawin semua macam biasa je..nak jadikan cite tahun lepas kawan aku terpaksa kawin kat Thailand atas sebab yang suaminya berkahwin dua!!! adui sedihnya itu ke perkahwinan yang di idamkan orang mereka yang ingin bergelar ratu dan raja sehari...itu bukan pintanya tapi jawapan standard itu jodoh aku dan aku harus menerimanya... tapi al kisahnya harus ke menipu diri sendiri sehingga sanggup ketepikan keluarga yang senantisa bersama dikala waktu susah dan senang... aku sungguh kecewa dengan sikap dia!!! tapi aku sebagai kawan yang mendengar sukar untuk aku berkata tidak... kata-kata semangat menjadi perangsang untuk dia, aku pun teruskan...difikiran aku kenapa suami orang yang menjadi pilihan? atas dasar kasih atau wang? biasala si lelaki akan berkata "I" sudah tidak serasi dengan si dia lagi, jadi "U" lah pilihan sesuai untuk teruskan hidup ini!!! wah AYAT BAEKKKnyeee.... yang penting jawapan standard "I" mampu tanggung "U".... maka dengan ayat itu sanggup ketepikan orang lain termasuk keluarga sendiri, kesian mak bapak...cuma telan kemanisan yang tidak tahu kepahitan yang bakal diundang oleh anaknya jika ketahuan nanti...apa pun semuanya selamat aku cuma mampu doakan kebahagiaan untuk sahabat aku itu!!!

Sebut pasal kawin lagi setelah abang aku pun selamat berkahwin kini tida giliran kakak aku pulak...huh mama aku mula menampakkan kerisauan, bukan sebab pasal anak perempuannya bakal meninggalkan keluarga dan bersama suami tetapi bakal abang ipar aku bukan dari agama yang sama..kisahnya perkahwinan lain bangsa ni!!! huh tapi bagi aku mudah saja jika itu yang dapat bahagiakan kakak aku tentu aku pun happy!!! makna taknya 7 keturunan kakak akak aku nnt dapat pahala sebab membawa saudara baru dalam islam...tapi biasalah kan orang tua nak semua baik untuk anak-anak mereka itu yang menjadi kerisauan!! sebelum ni pun, ada pekara yang sama terjadi dalam keluarga ini iaitu akak sepupu ingin kawin dengan orang jepun terus mendapat tentangan hebat, tapi akhirnya selamat sipolan kat negara orang tu kini bahagia...ini la agaknya yang menjadi kerisauan mama aku!!! persoalan yang biasa timbul bagaimana resam setelah berkahwin??? rasanya semua ok, insyaallah...bukan apa bagi aku keluarga aku patutnya lebih bersedia dan terbuka dalam menerima sesuatu yang baru dalam hidup mereka!!! huh aku selalu berkata dalam diri aku semua yang berlaku itu adalah ketentuaan tuhan...tapi terpulang juga pada kita bagaimana untuk mengharungi dan mengatasinya!!!


kepada yang ingin kawin ini bukan pekara mudah fikir sedalamnya kerana ini bukan tentang diri sendiri tapi tentang keluarga!!!

No comments: