Friday, May 22, 2009

Kerana Suratan!!!

usia berlalu bersama zaman...aku terbuai sehingga lupa pengalaman lalu pernah mengiris hati ini.aku masih percaya dengan tenaga yang aku masih miliki. mencari kekuatan melawan segala kedukaan.aku sering terlupa yang aku sebenarnya lemah bila ia lalu dan menghampiri diri ini.... kemana dia pergi biar aku tergapai mencari bisikan yang ku sangka ia abadi... rupaya ia abadi hasil ciptaan aku sendiri...mungkin langit itu tidak selalunya cerah...cerah mencari sinar hindar dari kegelapan binaan sendiri... selagi bernama manusia manakan kenal erti puas...puas bila berkurun penantian itu akan berakhir dengan penyesalan..

kucar kacir bila aku sendiri lupa yang itu sebenarnya hanyalah baru permulaan..permulaan bagi insan yang baru hendak mengenal dunia... hidup mati ini bukan semata-mata untuk mencari pekara yang tak pasti... tapi menjalani ujian demi ujian selagi kita bernama manusia atas nama insan... insan berbalas kasih, bukan abadi tetapi hakiki...mengalir kata-kata indah tidak bererti lidah selembut ayat yang mengalir...takut jika lidah bertukar menjadi tulang...

diam bukan bererti sepi...kegagalan lalu tidak lagi berapi...tapi debu yang tinggal masih lagi melekat dalam tiupan tipuan dosa. ingkari lalu bukan penjelasan terbaik berkata pada dosa yang boleh disucikan dengan keberanian dan bukan paksaan tapi kerelaan... bukan pengaruh tapi tipu ciptaan sendiri...jangan pernah belajar menyalahkan orang lain...terus belajar mengenal diri...terima kasih pada dugaan, terima kasih cacian, terima kasih takdir...pemberian yang buat aku belajar mengenal diri...jangan menangis kerana ia tidak dapat memandamkan api yang sedang membara...

ayuh terus gerakkan diri.. lalu onak dan duri walau ia hanya seperti titian usang menlangkaui batas usia...jangan biar laut itu bergelora hingga taufan membelah bumi...sepi kesuraman menderas melabuh tanda akuri bahawa ia hanya satu perjanjian alam...

2 comments:

Air Setitik Team said...

Salam nyaman saudaraku...

Silahkan kunjungi kami di http://airsetitik.tk

Wassalam,

Airsetitik Team

Affendy said...

hi